Fotoalbum donatie aan HaarwensenEmma, Iris, Irene en Milou hebben hun haar af laten knippen voor Stichting Haarwensen. Stichting Haarwensen zorgt ervoor dat er van het afgeknipte haar pruiken gemaakt worden voor kinderen met een ziekte waardoor hun haren uitvallen. De initiatiefneemster van deze actie is Emma. Ongeveer 10 maanden geleden bedacht ze deze actie en maakte ze de drie anderen ook zo enthousiast dat ze wel mee wilden doen. Vaak genoeg hadden de meiden de twijfel of ze dit wel echt wilden, maar die was ook gauw weer weg: ‘Bij ons groeit het toch wel weer aan!’. Op zaterdag 1 juni was het zover. De zaal van het troepenhuis werd door het team van kapsalon AnyHair omgebouwd tot een grote kapsalon. De zaal zat vol belangstellenden. Natuurlijk waren de meiden best zenuwachtig, maar hier hadden ze zolang naar toegeleefd. Nu moest het ook maar gaan gebeuren!

Burgemeester Mirjam van ‘t Veld kwam de eerste vlechten afknippen. Tijdens de nieuwjaarsreceptie hebben de scouts aan haar gevraagd of zij dat wilde doen. Ze was meteen razend enthousiast en sprak ook haar bewondering voor deze actie uit: “Ik had vroeger een collega die haar haar altijd erg mooi had zitten. Later bleek dat zij een pruik droeg. Zij had het altijd enorm moeilijk gehad en voelde zich pas weer een beetje mens toen zij een pruik op had. Dat raakte me heel erg: stel je voor dat je er net zo uit wil zien als je vriendjes en vriendinnetjes, maar dat je ouders een pruik niet kunnen betalen. Ik ben daarom erg blij met het initiatief van Stichting Haarwensen, ook die kinderen kunnen nu een pruik op van echt haar. En met het feit dat er 4 dappere meiden zijn die hun haar willen geven aan mensen die het nodig hebben!” Daarna mochten de meiden zelf kiezen wie de volgende vlechten af mochten knippen. Toen dat achter de rug was kon de kapper echt aan het werk!

De kosten voor de productie, het aanmeten en het onderhoud van de pruik liggen rond de € 1.500,-. Daarom wilde Scouting Niftarlake behalve haar doneren ook wat geld meegeven aan Stichting Haarwensen. De vlechtjes die door de kapsters in het haar waren gemaakt, waren symbolisch te koop. Ook was er een loterij. De plaatselijke middenstand heeft gul prijzen gedoneerd zodat er een indrukwekkende prijzentafel was. De opbrengst van € 300,00 is volledig naar de stichting gegaan. “Wij waarderen het zeer. Door dit soort donaties kunnen wij de pruiken gratis ter beschikking blijven stellen aan de zieke kinderen. Onze dank is dan ook groot,” aldus Linsey Bakker van Stichting Haarwensen. Het korte haar is wel even wennen, het lijkt even of je iemand anders in de spiegel ziet, maar de meiden hebben absoluut geen spijt van hun actie. Emma: “Ik hoop dat ik hier iemand heel blij mee kan maken”. Bekijk hier de foto's.