2014-04-katapult1Voor landscouts is het pionieren van bouwwerken zoals bijvoorbeeld een patrouillekeuken een steeds terugkerend onderdeel. Ze leren om de verschillende vaardigheden, zoals knopen en sjorringen, in de praktijk toe te passen. Ook moeten ze goed samenwerken, want in je eentje kom je toch wat handjes te kort.

Een patrouillekeuken pionieren kunnen onze scouts al lang, dus het was tijd voor iets moeilijkers. Zoals een katapult bouwen die ook echt werkt. In plaats van direct in het groot te beginnen hebben ze tijdens een van de opkomsten dit in het klein gemaakt met mini-pionierpalen, touw, elastiek en een lepel. Het voordeel van in het klein pionieren is dat je het bouwwerk eenvoudiger aanpast. Je hoeft geen zware balken te verplaatsen en je ziet beter het effect van wat je doet.

Ingedeeld in groepjes van drie zijn ze aan de gang gegaan. Ieder bouwde een deel en pionierde deze daarna aan elkaar. Het moest ook op elkaar passen, best ingewikkeld.

Daarna kwam natuurlijk het leukste: het schieten. Voor deze keer mochten de ze apennootjes als munitie door de zaal schieten, in de hoop dat deze bij een blikje kwam. Dat lukte niet helemaal, maar de leiding konden ze gelukkig wel raken. Missie geslaagd dus.

De volgende stap is voor het echie!

2014-04-katapult3