Afgelopen zomervakantie hebben de explorers een trip naar Zwitserland gemaakt, naar het internationale scoutscentrum in Kandersteg. Vorig jaar zijn we hier ook geweest en iedereen vond dit zo leuk dat we nog een keer wilden. Ook dit jaar was het een geweldig zomerkamp en we gaan volgend jaar zeker weten weer zoiets gaafs organiseren. In de rest van het artikel lees je wat we gedaan hebben en waarom het een superkamp was!

2014-09-kandersteg

Zo'n zomerkamp in Zwitserland kost natuurlijk niet niks... Daarom hebben we het hele jaar meegedaan aan geldacties, zoals Jantje Beton collectes en hebben we ook auto's gewassen. Vooral bij het auto's wassen kwamen veel mensen langs die wat extra's gaven, omdat ze het zo leuk vonden dat we opnieuw naar het buitenland gingen! Uiteindelijk hebben we genoeg geld opgehaald om op kamp te kunnen gaan en veel leuke dingen te doen.

We hebben dit jaar dan ook heel veel activiteiten gedaan. Een van de dagen liepen we naar een bergmeertje, de Oeschinensee, waar we in gingen zwemmen. Dat was ontzettend koud. Daarna hebben we lekker opgewarmd bij een terplekke gemaakt kampvuurtje en wat soep! We kregen ook een klimcursus bij een bomenklimpark en zijn alle hoge parcours opgeweest. Ook zijn we een dagje naar het stadje Interlaken geweest, op een klein halfuurtje rijden vanaf Kandersteg. Hier had de leiding allemaal opdrachten voor ons bedacht die we moesten uitvoeren en fotograferen. Hilarisch dagje!!

2014-09-kandersteg2

Niet alleen de mooie omgeving en de activiteiten maken Kandersteg zo speciaal. Omdat het scoutscentrum internationaal is komen er scouts vanuit de hele wereld naartoe. Zo hebben we bijvoorbeeld vriendschap gesloten met Amerikanen, Spanjaarden, Engelsen, en nog meer. Er waren deze keer ook best veel Nederlanders en er waren ook groepen die bij ons uit de buurt komen, dus wie weet gaan we nog eens een gezamenlijke activiteit met een van die groepen doen!