2014-09-activiteitenweek1Drie dagen lang zijn ruim 35 basisschoolleerlingen uit Breukelen, Kockengen, Maarssen en Loenen bij Scouting Niftarlake op expeditie geweest. Een klein deel van hen was al lid van de welpen of scouts, maar de meeste gezichten waren nieuw.

De Activiteitenweek is een onderdeel van het jubileumprogramma ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van Scouting Niftarlake en is mede mogelijk gemaakt door het SBB Fonds.

Op donderdag 28 augustus ging de activiteitenweek, met thema Expeditie Niftarlake, van start met de voorbereidingen. Kun je vuur maken om mee te nemen en er een pannenkoekje op bakken? Een andere opdracht was om zelf je schepnet te maken en te onderzoeken wat er allemaal leeft in de sloot, of samen een lollige teamfoto te maken. Daarbij waren ook heel spannende uitdagingen, zoals via een touwbrug over de sloot en zelf op houtvuur je eigen broodje bakken.

2014-09-activiteitenweek2

Vrijdag gingen we écht op expeditie op Landgoed Gunterstein. De helft van de dag vond plaats op het land. Daar werkten de teams samen om een eigen noodshelter te maken, puzzelden over de rivier of legden geblinddoekt een parcour af. Tussendoor gingen ze hun initialen in een houten schijfje branden en lekker een worstje bakken. De burgemeester, mw Liesbeth Spies, kwam zelf even op Gunterstein kijken hoe de expeditie verliep. De andere helft van de dag gingen de teams zeilen op de Loosdrechtse Plassen. Tijdens het zeilen mochten sommigen zelfs even aan het roer. Het bleek dat de helft van de groep nog nooit gezeild had! Heel spannend dus.

De laatste dag bestond uit een combinatie tussen het etalagespel en een vossenjacht. De teams liepen langs de winkels in Breukelen, rondom de Kerkbrink om letters en rebusonderdelen te verzamelen. De winkeliersvereniging werkte mee. Op wel 15 plaatsen konden de kinderen een stukje van de puzzel vinden en er liepen 19 vossen in het centrum van Breukelen. De een viel meer op dan de andere, maar ze zijn allemaal gevonden!

De expeditie was erg geslaagd en daarom kijken we natuurlijk hoe we volgend jaar weer zo'n gezellige speldriedaagse kunnen organiseren.

Bekijk meer foto's.

sbb-fonds