Zaterdag 7 maart jl. deden wij, samen met 258 andere Scoutinggroepen, mee aan iScout 2015. Met het maken van een virtuele wereldreis en het verzamelen van credits door het inleveren van doe-opdrachten, verzamelden wij zoveel mogelijk reispunten. Op een prachtige 83e plaats eindigden wij. Een mooi resultaat na een avond waarbij jong en oud fanatiek bezig was met het uitvoeren van opdrachten.

Nadat onder leiding van Ron 's middags alles gereed was gezet en de door de plusscouts en explorers gebakken pannenkoeken waren genuttigd, werd de groepsfoto gemaakt. Deze foto werd direct ingeleverd, waarmee de eerste punten van de avond binnen waren!

iScout2015 groep

Om 19.00 uur ontvingen wij van de reisleiding de eerste reisvragen en doe-opdrachten. De reisvragen bestonden uit wetenswaardigheden van landen en plaatsen of uit cryptische omschrijvingen. Zo moesten de scouts virtueel reizen naar het diepste metrostation in Europa, dat in Moskou blijkt te liggen. Door in Google Maps een pointer op de juiste plek te zetten, kon de reisleiding controleren of de juiste plek gevonden was. De groep reisde van Europa, naar Azië, Australië, Afrika en Amerika en weer terug. Kennis van muziek en scheikunde kwam van pas, maar ook het invullen van de juiste zoektermen in zoekmachines was belangrijk.

iScout2015 spelOm reisvragen te mogen beantwoorden waren credits nodig. Hiervoor moesten doe-opdrachten in de vorm van foto's en filmpjes worden ingeleverd. De doe-opdrachten vergden creativiteit, durf, doorzettingsvermogen en uitstekende mondelinge vaardigheden om ze te voltooien. Hoe creëer je anders een meter schuim, het Melkmeisje van Vermeer of geef je een veiligheidsinstructie in bus 120? Bijna alle opdrachten zijn uitgevoerd, waarbij er helaas een paar werden afgekeurd.

Om 23.00 uur stopte het spel. Nadat we met elkaar nog eens alle foto’s en filmpjes hadden bekeken, kwam rond 0.15 uur de uitslag: 83e plaats!  Een zeer mooi resultaat, als je bedenkt dat dit pas het tweede jaar is waarin we meedoen. Maar nog belangrijker is dat jong en oud aan een leuke activiteit hebben meegedaan en hier veel lol aan hebben beleefd.

Plezier staat bij Scouting voorop. Maar Scouting is meer. Bij Scouting verkennen kinderen en jongeren de wereld om zich heen. Ze verleggen steeds hun grenzen. Eerst nog speels, vanaf 7 jaar, later steeds avontuurlijker en met meer uitdaging. Spelenderwijs leren ze hun eigen verantwoordelijkheden en grenzen kennen. Ze worden zelfstandig en nemen steeds meer hun eigen beslissingen. Leiding wordt in dit traject steeds meer begeleiding. Zo helpt Scouting kinderen en jongeren bij het ontwikkelen van hun persoonlijkheid.