Over de landscouts

landscoutsDeze groep bestaat uit kinderen van 11 tot en met 15 jaar. We hebben op zaterdagmiddag opkomst van 13.30 tot 16.00 uur. Het thema dat centraal staat bij deze groep is de 'ontdekkingsreis'. De scouts zijn relatief zelfstandig en leren samen te werken met anderen in de groep. Je verlegt steeds je grenzen op een avontuurlijke manier. Je leert je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Leiding wordt steeds meer begeleiding. Zo wordt de scout voorbereid op de volgende speltak waarin hij of zij zelf activiteiten gaat organiseren.

De landscouts zijn verdeeld in subgroepen. Die subgroepen noemen wij patrouilles. Elke patrouille heeft een eigen "hok", dat ze enigszins zelf mogen inrichten. Elke patrouille heeft een patrouilleleider (PL). Dat is meestal een wat oudere landscout met net iets meer ervaring. De PL leidt de patrouille en wordt bijgestaan door een assistent-patrouilleleider (APL).

Landscouts doen stoere dingen als kamp, pionieren, bosspel, GPS-tocht, pionierproject.

Gedurende het jaar gaan we met de groep verschillende keren op kamp. Dit kan variëren van een nachtje slapen op het troepenhuis of een paar nachten kamperen op een scoutingterrein. We nemen ook aan regionale bijeenkomsten, zoals de RSW (Regionale Scoutingwedstrijden in Baarn).

De landscouts kunnen ook insignes behalen. Daarvoor moeten ze verschillende opdrachten doen. Je hebt heel veel soorten insignes. Per jaar worden er 2 door de leiding uitgekozen. Als je de opdrachten gehaald hebt, krijg je het insigne uitgereikt en kan je dit op je blouse naaien.

Omdat geen opkomst hetzelfde is, mag je 3 keer vrijblijvend komen kijken. Als je dit wil doen, neem dan even contact op met de leiding.