De vloot

Scouting Niftarlake heeft van het begin af aan, in 1949, zeeverkenners gehad. De eerste zeeverkenners voeren in een houten zeilschouw en een oude sloep. In 1962 werd de eerste lelievlet, de 237, gekocht. Deze kostte toendertijd fl. 1075,-. Lelievletten zijn speciaal voor Scouting Nederland ontworpen en worden door groepen in het hele land gebruikt. Ze zijn niet heel snel, maar wel heel stevig en niet al te duur. Op papier zien ze er zo uit:

lelievlet

De tweede lelievlet werd in 1964 aangeschaft, dit werd de 325. De prijs was toen al flink gestegen, tot maar liefst fl. 1475,-. Door de sterke groei van de groep waren deze twee zeil-, roei- en wrikvletten nog niet genoeg. In 1972 zijn er nog twee bij gekocht: de 598 en 599. Sindsdien is er nog aardig wat onderhoud gepleegd aan de vier lelievletten, 237, 325, 598 en 599, maar ze doen nog altijd trouw dienst. Een nieuwe lelievlet kost op het moment 8000 euro!

In sinds 1972 mogen we een stuk grond aan de Bloklaan als werf voor onze boten gebruiken, zodat we iedere week op de Loosdrechtse Plassen kunnen zeilen. In de winter liggen de boten in onze loods in het troepenhuis in Breukelen, zodat ze onderhouden kunnen worden.